DSpace Repository

Yakıt pili ile maksimum güç noktası izleyici kullanarak akü şarj devresi tasarımı ve uygulaması

Show simple item record

dc.contributor.advisor Erfidan, Tarık
dc.contributor.author Şola, Seçkin
dc.date.accessioned 2022-04-07T07:44:06Z
dc.date.available 2022-04-07T07:44:06Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.other 702531
dc.identifier.uri http://dspace.kocaeli.edu.tr:8080/xmlui/handle/11493/17912
dc.description.abstract Yenilenebilir enerji kaynaklarından olan hidrojen enerjisinin, kullanım alanlarından biri hidrojen yakıt pilleridir. Hidrojen yakıt pillerinin performansı sıcaklık, hidrojen ve oksijenin kısmi basıncı, elektrolit nem oranı ve yakıt saflığı gibi faktörlere bağlıdır. Bu faktörler hidrojen yakıt pilinin karakteristiğini değiştirerek maksimum güç noktasının değişmesine neden olmaktadır. Hidrojen yakıt pilinde maksimum güç noktasındaki bu değişimin takip edilebilmesi için, maksimum güç noktası izleyici kullanılmaktadır. Maksimum güç noktası izleyici, hidrojen yakıt pilinin çıkışına bağlanan uygun bir dönüştürücünün maksimum güç noktası izleyici algoritması ile kontrol edilmesi olarak tanımlanabilir. Maksimum güç noktası izleyiciler tüm DA-DA dönüştürücü topolojilerine uygulanabilmektedir. Maksimum güç noktası izleyici uygulamalarında genellikle düşürücü-yükseltici tip DA-DA dönüştürücüler tercih edilmektedir. Flyback dönüştürücü, yükseltici ve düşürücü olarak çalışabilmesi, devre elemanı sayısının az olması, giriş ve çıkış katı arasında yalıtım olması ve 150W güçlere kadar iyi performans vermesi gibi özelliklere sahiptir. Yapılan tez çalışmasında hidrojen yakıt pili türleri arasında bulunan proton değişim membranlı yakıt pilinin matematiksel modeli elde edilmiştir. Elde edilen model üzerinden sıcaklık değişiminin, yakıt pilinin çıkış gücü üzerine etkisi incelenmiştir. Sıcaklık etkisiyle değişen maksimum güç noktasının takip edilmesi için Flyback dönüştürücü kullanılarak maksimum güç noktası izleyici tasarlanmış ve Tasarlanan dönüştürücünün MATLAB/Simulink ortamında simülasyonu yapılmıştır. Daha sonra maksimum güç noktası izleyebilen akü şarj uygulaması için deneysel düzenek kurulmuş, maksimum güç noktası izleyici ve gerilim modu kontrol uygulaması yapılmıştır. Son olarak akü şarj uygulaması yapılarak elde edilen sonuçlar irdelenmiştir.
dc.description.abstract One of the usage areas of hydrogen energy, which is one of the renewable energy sources, is hydrogen fuel cells. The performance of hydrogen fuel cells depends on factors such as temperature, hydrogen and oxygen partial pressure, electrolyte humidity and fuel purity. These factors affect the fuel cell output characteristics and change the maximum power point. Hence, MPPT (maximum power point tracker) should be used. The maximum power point tracker can be defined as the control of a converter connected to the output of the hydrogen fuel cell by the maximum power point tracker algorithm. Maximum power point trackers can be applied to all DC-DC Converter topologies. Buck-Boost type DC-DC Converters are generally preferred in maximum power point tracker applications. The flyback converter has features such as low number of circuit elements, insulation between input and output stages, and good performance up to 150W power. In this thesis, the mathematical model of the proton exchange membrane fuel cell has been obtained. The effect of temperature change on the output power of the fuel cell was investigated using a mathematical model. The maximum power point tracker has been designed using a Flyback converter to keep track of the maximum power point changing with the effect of temperature. The designed converter was simulated in MATLAB / Simulink environment. Then, an experimental setup was established for the maximum power tracking battery charger application. On this setup, maximum power point tracker and voltage mode control applications were done. Finally, the MPPT battery charge performed and the results were explained.
dc.language.iso tur
dc.publisher Kocaeli Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü
dc.rights openAccess
dc.subject Akü şarjı
dc.subject Flyback dönüştürücü
dc.subject Hidrojen yakıt hücreleri, maksimum güç noktası izleyici
dc.subject Proton değişim membranlı yakıt hücresi.
dc.subject Battery charging
dc.subject Flyback converter
dc.subject Hydrogen fuel cells
dc.subject Maximum power point tracker
dc.subject Proton exchange membrane fuel cell.
dc.title Yakıt pili ile maksimum güç noktası izleyici kullanarak akü şarj devresi tasarımı ve uygulaması
dc.title.alternative Desıgn and implementatıon of battery charger usıng a maxımum power trackıng wıth fuel cell
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Elektrik Mühendisliği Ana Bilim Dalı
dc.identifier.endpage 63


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account