Tarih boyunca malzemelerin bir yerden başka bir yere götürülme şekilleri yani ulaşım sistemleri araştırılmış olup, alanların kullanım yapısı ile ulaşım talepleri arasındaki bağların iyi irdelenmesi ve arazilerin kullanımının düzenli planlanması ile ulaşım taleplerinin karşılanabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Tarih açısından süreç incelendiğinde, özellikle 21.yüzyılın sonlarında ulaşım problemlerinin bilimsel bir anlayışla çözülmesi yoluna gidilmesi ve deneme yanılma yöntemi ile yapılan altyapı değişiklikleri yerine bilimsel ve istastistiki yöntemler ile yapılmaya başlanmıştır. Çalışmamız kapsamında Kocaeli kent içerisindeki trafik gözlemlenmiş ve TEM, D-100 ve D-130 da olası trafik sıkışıklığına çözüm olacağını düşünülen, tehlikeli madde yüklü lastik tekerlekli araçların trafiğini denizden transfer etme çalışmasının olmasını ve bunun enerji açısından incelenmesi sağlanmıştır. Önerilen düzenleme sonuçlarını ayrıca Kocaeli Ulaşım Ana Planına işlenmesi için Kocaeli Büyükşehir Belediyesine öneri olarak sunulması planlanmaktadır. Bu çalışma sonucunda kent genelini etkileyen ulaşım faydalarına ilaveten belirli bir ölçekte de ticari fayda sağlayabileceği belirlenmiştir. Ayrıca çevresel etkisi açısından önem arz edecek çıktıları da olacaktır. Lastik Tekerlekli Araçlara tehlikeli madde dolumu yapılıp D-100, TEM ve D-130 karayollarını kullanılarak Kocaeli ilinden çıktığı tespit edilmiştir. Bu yollarda oluşan trafik yoğunluğu ve sarf edilecek enerji açısında alternatif yollar araştırılmıştır. Son yıllarda gelişen karayollarına ilave olarak da denizden taşımacılığın alternatifler içerisinde değerlendirilmesi planlanmış, çalışan yönetici ve ekipler tarafından da değerlendirmeye alınmıştır. Bu alternatiflerin içerisinde en kullanışlı olanı ise Tehlikeli Madde yüklü araçların denizden arabalı vapur marifeti ile taşınması planlaması olmuştur. Anahtar Kelimeler: Taşıma, Enerji, Alternatif Ulaşım, Kocaeli Körfezi
Throughout history, the ways in which materials are taken from one place to another, that is, transportation systems, have been researched, and it has been concluded that the transportation demands can be met by examining the links between the usage structure of the areas and the transportation demands and by regularly planning the use of the land. When the process is examined in terms of history, especially at the end of the 21st century, it has been started to be done with scientific and statistical methods instead of going to the solution of transportation problems with a scientific understanding and infrastructure changes made by trial and error method. Within the scope of our study, the traffic in the city of Kocaeli was observed and it was ensured that there was a study of transferring the traffic of rubber-wheeled vehicles loaded with dangerous substances from the sea, which is thought to be a solution to possible traffic jams in TEM, D-100 and D-130, and this was examined in terms of energy. It is planned to submit the proposed regulation results to Kocaeli Metropolitan Municipality as a proposal for further processing into the Kocaeli Transportation Master Plan. As a result of this study, it has been determined that in addition to the transportation benefits that affect the city in general, it can also provide commercial benefits at a certain scale. In addition, there will be outputs that will be important in terms of environmental impact. It has been determined that the Wheeled Vehicles are filled with hazardous materials and exited from Kocaeli by using the D-100, TEM and D-130 highways. Alternative roads have been investigated in terms of the traffic density on these roads and the energy to be consumed. In addition to the developing highways in recent years, sea transportation was planned to be evaluated among alternatives, and it was also evaluated by the working managers and teams. The most useful one among these alternatives was the planning of transporting the vehicles loaded with Dangerous Goods from the sea by car ferry. Keywords: Transportation, Energy, Alternative Transportation, Kocaeli Gulf