Bu araştırmanın amacı; 6. sınıf fen bilimleri dersi "Kuvvet ve Hareket" ünitesinin web 2.0 araçlarıyla zenginleştirilmiş, online Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımı ile sürdürülmesinin; öğrencilerin akademik başarılarına, üstbilişsel farkındalıklarına, teknolojiyle kendi kendine öğrenme düzeylerine ve dijital okuryazarlıklarına etkisini incelemektir. Bu doğrultuda araştırmanın modeli, öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen olarak belirlenmiştir. Araştırmaya 2020-2021 eğitim öğretim yılında Kocaeli Gebze ilçesinde bulunan bir ortaokulda öğrenim gören deney grubunda 30, kontrol grubunda 28 olmak üzere toplam 58, altıncı sınıf öğrencisi katılmıştır. Deney grubunda, web 2.0 araçlarıyla zenginleştirilen online Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımı ile dersler sürdürülürken; kontrol grubunda, fen bilimleri öğretim programında yer alan etkinlikler uygulanarak dersler sürdürülmüştür. Veri toplama aracı olarak Kuvvet ve Hareket Akademik Başarı Testi, Çocuklar için Üstbilişsel Farkındalık Ölçeği, Dijital Okuryazarlık Ölçeği ve Çocuklar için Teknoloji ile Kendi Kendine Öğrenme Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde Tekrarlı Ölçümler için İki Yönlü Varyans Analizi, İlişkisiz Örneklemler için t-Testi, İlişkili Örneklemler için t-Testi, Mann-Whitney U Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, web 2.0 araçları ile zenginleştirilmiş online PDÖ yaklaşımının öğrencilerin; akademik başarı, üstbilişsel farkındalık, dijital okuryazarlık, teknoloji ile kendi kendine öğrenme düzeylerine olumlu yönde etki ettiği ve deney grubunun lehine anlamlı bir farkın olduğu görülmüştür. Deney ve kontrol gruplarının; sontest puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farkın çıkması, deney grubunda uygulanan web 2.0 araçlarıyla zenginleştirilmiş online PDÖ yaklaşımının; akademik başarı, üstbilişsel farkındalık, dijital okuryazarlık ve teknoloji ile kendi kendine öğrenme üzerindeki etki düzeyinin daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılabilir.
This study was conducted to examine the effects of students' academic achievement, metacognitive awareness and self-directed learning with technology and digital literacy by teaching the 6th grade science unit "Force and Motion" with the online problem-based learning approach enriched with web 2.0 tools. The research model was determined as a pretest-posttest control group of quasi-experimental design. 58 sixth grade students studying in the secondary school in Kocaeli, Gebze district in the 2020-2021 academic year participated in the study with 30 in the experimental group and 28 in the control group. While the lessons were continued with the online problem-based learning approach enriched with web 2.0 tools in the experimental group; in the control group, the lessons were continued by applying the activities in the science curriculum. Force and Movement Academic Achievement Test, Metacognitive Awareness Scale for Children, Digital Literacy Scale and Self-Directed Learning with Technology Scale for Young Students were used as data collection tools. Two-Way Repeated Measures ANOVA, Independent Samples and Dependent Samples t-Tests, Mann-Whitney U Test and Wilcoxon Signed-Rank Test were used in the analysis of the data. According to the findings obtained from the research, it was observed that there was a significant difference between the experimental and control groups in favor of the experimental group and online PBL approach enriched with web 2.0 tools positively affected academic achievement, metacognitive awareness, digital literacy and self-directed learning with technology. Based on the significant difference between the post-test scores in favor of the experimental group, it can be concluded that the effect of the application performed in the experimental group is higher on academic achievement, metacognitive awareness, digital literacy and self-directed learning with technology.