Bu çalışmanın amacı; İlahiyat fakültesi öğrencilerinin felsefe grubu derslerine yönelik tutumlarını ve bu dersler hakkındaki düşüncelerini, Temel İslam Bilimi Bölümü dersleri ile felsefe grubu derslerinin öğrencilerin zihin dünyasında oluşturduğu etkileri, uygulanan anket yardımı ile tespit etmek ve felsefe derslerinin İlahiyat fakültesi programına yaptığı olumlu katkıyı ortaya koymaya çalışmaktır. Yapılan araştırma, giriş ile birlikte dört bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde, araştırmanın konusu, önemi, amacı, araştırmanın yöntemi, hipotezleri ile evren ve sınırlılıkları hakkında bilgi verilmiştir. Birinci bölümde felsefenin anlamı, felsefenin konuları, felsefi düşüncenin özellikleri, felsefenin kısa tarihçesi, felsefi bakışın faydaları, felsefede sorunun önemi, felsefe eğitim öğretimi ile felsefe din ilişkisi ele alınmıştır. İkinci bölümde; eğitim ve din kavramları açıklanarak din-eğitim ilişkisi üzerinde durulmuş, ilk, orta ve yükseköğretimde verilen din eğitiminin Cumhuriyet Dönemi'nden günümüze geçirdiği aşamalar hakkında genel bir değerlendirme yapılmıştır. Ayrıca 1912'den günümüze medrese, İmam Hatip Lisesi, Yüksek İslam Enstitüsü ve İlahiyat Fakülteleri programlarında okutulan felsefe derslerinin dağılımına yer verilerek, ülkemizde din eğitimi veren örgün eğitim kurumlarında felsefenin geçirdiği süreç ile ilgili açıklamalarda bulunulmuştur. Son bölümde, hazırlanan 'felsefe derslerine yönelik tutum ölçeği' anketinin, İlahiyat fakültesi öğrencileri ve mezunlarına uygulanması neticesinde elde edilen bulgulara yer verilerek araştırmanın başında kurulan hipotezler değerlendirilmiştir. Sonuç ve öneriler bölümünde ise; felsefenin önemi, din eğitiminde felsefi düşüncenin yeri ve özel olarak İlahiyat fakültelerinde felsefi bakışın kazandırılması ile ilgili değerlendirmelerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Felsefe, İlahiyat, Akıl, Din, Algı
The aim of this study is to determine the attitudes of the students of the Faculty of Theology towards the philosophy group courses and their thoughts about these courses, the effects of the courses of the Basic Islamic Science and the philosophy group courses on the students' mental world with the help of a questionnaire and to reveal the positive contribution of the philosophy courses to the theology faculty program. Our thesis consists of four chapters including the introduction. In the introduction, information about the subject of the research, its importance, purpose, the method of the research, its hypotheses, the universe and its limitations was given. In the first part, the meaning of philosophy, the subjects of philosophy, the features of philosophical thought, the short history of philosophy, the benefits of the philosophical view, the importance of the questioning in philosophy, the relationship between philosophy education and philosophy and religion were discussed. In the second part; By explaining the concepts of education and religion, the relationship between religion and education was emphasized, and a general evaluation was made about the stages of religious education in primary, secondary and higher education from the republic period to the present. In addition, it was explicated about the process of philosophy in formal education institutions that provide religious education by indicating the distribution of philosophy lessons taught in the programme of madrasah, imam hatip high school, high Islamic Institute and Faculties of Theology from 1912 to present. In the last part, our hypotheses were evaluated by giving place to the findings obtained as a result of the application of "attitude scale towards philosophy courses" questionnaire to the students and graduates of the Faculty of Theology. In the results and recommendations section, it was made evaluations about the importance of philosophy, the place of philosophical thought in religious education, and especially the acquisition of a philosophical view in the faculties of theology. Keywords : Philosophy, Theology, Mind, Religion, Perception