This study aims to explore EFL teachers' attitudes and perspectives about translanguaging practices in different school types in Turkey. The teachers working in various state schools and private schools were sent an online questionnaire in which they were able to respond to Likert-scale questions and open-ended questions through Google Forms. The quantitative data obtained from the Likert-scale questions were examined through SPSS (Statistical Package for Social Science) 25. The findings were represented regarding whether teachers' perspectives about translanguaging practices differed according to school type and school level. The qualitative data gathered from the two open-ended questions at the end of the questionnaire were also investigated in order to support the quantitative findings of the study. The findings enabled to draw general conclusions about teachers' attitudes and elaborate more on the purposes and reasons for teachers' use of translanguaging. The results show that state school teachers attach much more importance to translanguaging than private school teachers, and therefore, they more frequently resort to students' native language in the classroom. On the level basis, teachers working in secondary and high schools express that translanguaging practices are of great importance, and they use it in the classroom more frequently than the teachers working in primary schools and universities. Moreover, it is emphasized that translanguaging should be used or balanced by the majority of state school teachers, while the majority of private school teachers believe that it should be avoided. Overall, translanguaging appeals to the teachers regardless of the school type given the positive connotations in teachers' responses. By paying special attention to the results, this study calls for the urgent need for teacher training programs about the effective use of translanguaging in order to ameliorate the conditions in different school types.
Bu çalışma Türkiye'de farklı okul türlerinde çalışan EFL öğretmenlerinin dil alaşımına karşı bakış açılarını ve tutumlarını keşfetmeyi amaçlamaktadır. Google Form aracılığıyla farklı devlet ve özel okullarında çalışan öğretmenlere içinde Likert ölçekli ve açık uçlu sorulara cevap verebilecekleri bir anket gönderilmiştir. Likert ölçekli sorulardan elde edilen nicel veri SPSS 25 aracılığıyla analiz edilmiştir. Bulgular öğretmenlerin dil alaşımı uygulamalarına yönelik tutumlarının okul türü ve seviyeye göre değişip değişmemesine göre gösterilmiştir. Anketin sonundaki iki açık uçlu sorulardan elde edilen nitel buluntular ise çalışmanın nitel buluntularını desteklemek amacıyla incelenmiştir. Buluntular, öğretmenlerin tutumları hakkında genel sonuçlar çıkarmayı ve öğretmenlerin dil alaşımı kullanımındaki amaçları ve sebepleri üzerine daha fazla ayrıntı bilgiye ulaşmayı sağlamıştır. Sonuçlar devlet okullarında çalışan öğretmenlerin dil alaşımına, özel okulda çalışan öğretmenlerden daha büyük önem verdiğini ve bu yüzden sınıflarında öğrencilerin ana dillerine daha sık başvurduklarını göstermektedir. Seviye açısından bakıldığında ise, ilkokul ve üniversite öğretmenlerine karşın, orta okullarda ve liselerde çalışan öğretmenler dil alaşımının uygulamalarının büyük önem taşıdığını ve sınıflarında daha sık kullandıklarını ifade etmektedirler. Ek olarak, özel okul öğretmenleri dil alaşımının kaçınılması gerektiğine inansalar da, devlet okulu öğretmenlerinin çoğu dil alaşımının kullanılmasını ya da dengeli kullanılmasını vurgulamaktadır. Sonuç olarak, öğretmenlerin cevaplarındaki pozitif çağrışımlar göz önünde bulundurulduğunda, dil alaşımı okul türüne bakılmaksızın öğretmenlere çekici gelmektedir. Özellikle sonuçlara dikkat edildiğinde, bu araştırma farklı okul türlerindeki durumları iyileştirmek için dil alaşımının etkin kullanımına yönelik öğretmen eğitim programları ihtiyacı çağrısını yapmaktadır.