DSpace Repository

Yükseköğretimde okul terki ölçeği’nin türk kültürüne uyarlanması ve kültürlerarası ölçme değişmezliğinin belirlenmesi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Tekindal, Satılmış
dc.contributor.author Uyumaz, Gözde
dc.date.accessioned 2022-04-07T07:50:07Z
dc.date.available 2022-04-07T07:50:07Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.other 706556
dc.identifier.uri http://dspace.kocaeli.edu.tr:8080/xmlui/handle/11493/18097
dc.description.abstract Bu araştırmada Almedia, Casanova, Bernardo, Cervero, Santos ve Ambiel (2019) tarafından geliştirilen Yükseköğretimde Okul Terki Ölçeği Türk kültürüne uyarlanmıştır ve kültürlerarası ölçme değişmezliği belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama süreci öncesinde 54 üniversite birinci sınıf öğrencisiyle deneme uygulaması yapılmıştır. Araştırmanın iki çalışma grubu bulunmaktadır. İlk çalışma grubunu ölçeğin Türk kültürüne uyarlanmasının gerçekleştirildiği 279 birinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. İkinci çalışma grubunu yapının doğrulanmasının ve hem demografik değişkenler bakımından hem de Yükseköğrenim Yaşam Doyumu Ölçeği ile ölçüt geçerliğinin incelendiği 281 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. İkinci çalışma grubunun verisi ve ölçeğin Brezilya'da uygulanması ile elde edilen veriler kullanarak (toplam 487 öğrenci) kültürlerarası ölçme değişmezliği incelenmiştir. Uyarlama aşamasında yapılan analizlerle ölçek ile Türk kültürüne uygun, geçerliği ve güvenirliği yüksek ölçümler yapılabildiği belirlenmiştir. Türkiye ve Brezilya arasında kültürlerarası ölçme değişmezliği incelendiğinde, ölçekteki tüm maddeler ve tüm alt boyutlar için yapısal değişmezliğin sağlandığı, sosyal ve finansal nedenlerle okul terki eğilimleri alt boyutları için aynı zamanda metrik değişmezliğin de sağlandığı belirlenmiştir.
dc.description.abstract In this study, the School Dropout Scale in Higher Education developed by Almedia, Casanova, Bernardo, Cervero, Santos, and Ambiel (2019) was adapted to Turkish culture and intercultural measurement invariance has been determined. In the research, a trial application was conducted with 54 first-year university students before the data collection process. The research has two working groups. The first study group consisted of 279 first-year university students in which the School Dropout Scale in Higher Education was adapted to Turkish culture. The second study group consists of 281 university students, in which construct validity was examined and criterion validity was examined both in terms of demographic variables and with the Higher Education Life Satisfaction Scale. The cross-cultural measurement invariance was examined with the data of the second study group and the data obtained by applying the School Dropout Scale in Higher Education in Brazil (487 students in total). At the end of the adaptation process, it was determined that measurements with high validity and reliability can be made in accordance with Turkish culture. Cross-cultural measurement invariance between Turkey and Brazil, a configural invariance is provided for all items and all sub-dimensions in the scale, It was determined that both configural invariance and metric invariance were provided for trends in school dropout for social and financial reasons.
dc.language.iso tur
dc.publisher Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
dc.rights openAccess
dc.subject Uyarlama
dc.subject Ölçme değişmezliği
dc.subject Okul terki
dc.subject School dropout
dc.subject Measurement İnvariance
dc.subject Adaptation
dc.title Yükseköğretimde okul terki ölçeği’nin türk kültürüne uyarlanması ve kültürlerarası ölçme değişmezliğinin belirlenmesi
dc.title.alternative Adaptation of the school dropout scale in higher education to turkish culture and determination of cross-cultural measurement invariance
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Bilim Dalı
dc.identifier.endpage 135


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account