DSpace Repository

Türkiye’deki tam zamanlı aile hekimliği uzmanlık öğrencilerinin sık görülen dermatolojik hastalıklar hakkındaki bilgi düzeylerinin ölçülmesi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Alvur, Tuncay Müge
dc.contributor.advisor Aktürk, Aysun Şikar
dc.contributor.author Sönmez, Vildan
dc.date.accessioned 2022-04-07T08:03:26Z
dc.date.available 2022-04-07T08:03:26Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.other 701275
dc.identifier.uri http://dspace.kocaeli.edu.tr:8080/xmlui/handle/11493/18137
dc.description.abstract Amaç: Gelişen sağlık sistemi ve hasta bilinci ile hastaların birinci basamak hekimlerinden beklentileri artmıştır. Birinci basamak hekimleri tarafından görülen dermatolojik hastalık sayısı ve buna bağlı olarak dermatoloji hekimine hasta sevki gün geçtikçe artmaktadır. Bu hastaların birinci basamakta tanı ve tedavisi hem sağlık sistemi hem de hasta memnuniyeti ve sağlığı açısından önemlidir. Birinci basamak uzman hekimleri hem tıp fakültesindeki eğitimleri esnasında hem de Aile Hekimliği Uzmanlık eğitimi sürecinde dermatoloji rotasyonu almaktalardır. Biz de çalışmamızda aile hekimliği uzmanlık eğitimi sürecinde alınan dermatoloji eğitiminin etkinliğini araştırmak adına Türkiye geneli aile hekimi uzmanlığı asistanlarının dermatolojik hastalıklar konusundaki bilgi düzeylerini ölçmeyi amaçladık. Yöntem: Çalışmamız tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. 01 Ocak 2021 ile 01 Mart 2021 tarihleri arasında yapılmıştır. Araştırmanın evrenini tüm Türkiye'de halen eğitim almakta olan tam zamanlı Aile Hekimliği uzmanlık öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma anketimizde ilk bölümde demografik ve genel bilgiler, ikinci bölümde öz değerlendirme, üçüncü bölümde görsel sorular, dördüncü bölümde doğru/yanlış soruları, beşinci bölümde ise çoktan seçmeli sorular bulunmaktadır. Çalışmamıza 428 kişi katılmıştır. İstatistiksel değerlendirme IBM SPSS 20.0 paket programı ile yapılmıştır. Bulgular: Çalışmamıza katılan 428 kişinin 310'u kadın 118'i erkekti. Katılımcıların %33,4'ü uzmanlık eğitiminin ilk senesinde, %32,5'i uzmanlık eğitiminin ikinci senesinde, %26,3'ü uzmanlık eğitiminin üçüncü senesinde, kalan katılımcılar da üç seneden fazla süredir uzmanlık eğitiminde bulunmaktaydılar. Uzmanlık eğitiminde geçirilen süre arttıkça katılımcıların oral aft ve skabiyez puanlarında anlamlı artmış bulundu. Katılımcıların %57,5'i tıp fakültesinde dermatoloji stajında aktif çalışmış olup diğer gruba göre aldıkları toplam puanları anlamlı yüksek bulundu. Asistanlık süresince dermatoloji rotasyonu alanların aldıkları toplam puanlar ve hastalık puanları rotasyon almayanlara göre anlamlı derecede daha yüksek bulundu. Cilt hastalıklarını tanımada zorlandığını ifade eden katılımcıların aldıkları toplam puanlar diğer gruba göre anlamlı derecede düşüktü. Katılımcıların %95,3'ü tedavi planı oluştururken internet veya reçete kitaplarından yardım aldıklarını ifade ettiler, bu grubun aldığı toplam puan diğer katılımcılara göre anlamlı derecede düşük bulundu. Katılımcıların %83,9'u uyuz hastalığını tanıma ve tedavi etmede kendilerini yeterli görmekteydi. Sonuç: Tam zamanlı aile hekimliği uzmanlık öğrencilerinin sık görülen dermatolojik hastalıklara ilişkin bilgi düzeyinin istenilen düzeyde olmadığını ortaya koymuştur. Tıp fakültesindeki dermatoloji stajlarında, aile hekimliği uzmanlık eğitim sürecindeki dermatoloji rotasyonunda ve mezuniyet sonrası katılınan eğitim kurslarında alınan eğitimlerin hekimlere bilgi, beceri ve tutum olarak katkı sağladığı saptanmıştır. Birinci basamak sağlık kuruluşlarında çalışacak olan aile hekimi uzmanları, pratikte sık karşılaşacakları dermatolojik hastalıklara yaklaşımda donanımlı olarak yetiştirildiği takdirde 2. ve 3. basamak sağlık kuruluşlarındaki hasta yükünün de önüne geçilmiş olacaktır. Sağlık sisteminde daha düşük maliyetle daha iyi hizmet verilmesi mümkün olacaktır.
dc.description.abstract Objective: With the developing health system and patient awareness, the expectations of patients from primary care physicians have increased. The number of dermatological diseases seen by primary care physicians and accordingly the referral of patients to dermatology physicians is increasing day by day. The diagnosis and treatment of these patients in primary care is important for both the health system and patient satisfaction and health. Primary care specialists receive dermatology rotation both during their education at the medical faculty and during the Family Medicine Specialization training process. In our study, we aimed to measure the knowledge level of family medicine residents in Turkey on dermatological diseases in order to investigate the effectiveness of the dermatology training received during the family medicine residency training process. Method: Our study is a descriptive study. It was held between 01 January 2021 and 01 March 2021. The population of the research consists of full-time family medicine specialty students currently studying in Turkey. In our study questionnaire, there are demographic and general information in the first part, self-evaluation in the second part, visual questions in the third part, true/false questions in the fourth part, and multiple choice questions in the fifth part. 428 people participated in our study. Statistical evaluation was made with IBM SPSS 20.0 package program. Results: Of the 428 participants in our study, 310 were female and 118 were male. 33.4% of the participants were in the first year of specialization training, 32.5% were in the second year of specialization training, and 26.3% were in the third year of specialization training. The remaining participants had been in the training process for more than three years. As the time spent in residency training increased, the participants' oral aphthae and scabies scores increased significantly. 57.5% of the participants worked actively in the dermatology internship at the medical faculty and their total scores were found to be significantly higher than the other group. The total scores and disease scores of those who received dermatology rotation during their residency were found to be significantly higher than those who did not receive rotation. The total scores of the participants who stated that they had difficulty in recognizing skin diseases were significantly lower than the other group. 95.3% of the participants stated that they got help from the internet or prescription books while creating a treatment plan, and the total score of this group was found to be significantly lower than the other participants. 83.9% of the participants considered themselves sufficient in recognizing and treating scabies. Conclusion: It has been revealed that the level of knowledge about common dermatological diseases of full-time family medicine residents is not at the desired level. It has been determined that the trainings received in the dermatology internships in the medical faculty, in the dermatology rotation during the family medicine residency training process and in the training courses attended after graduation contribute to physicians in terms of knowledge, skills and attitudes. If family physician specialists who will work in primary health care institutions are trained to approach dermatological diseases that they will encounter frequently in practice, the burden of patients in secondary and tertiary health institutions will be prevented. It will be possible to provide better service at lower cost in the health system.
dc.language.iso tur
dc.publisher Kocaeli Üniversitesi, Tıp Fakültesi
dc.rights openAccess
dc.subject Dermatoloji
dc.subject Dermatoloji rotasyonu
dc.subject Aile hekimliği
dc.subject Tıp eğitimi
dc.subject Dermatology
dc.subject Dermatology rotation
dc.subject Family medicine
dc.subject Medical education
dc.title Türkiye’deki tam zamanlı aile hekimliği uzmanlık öğrencilerinin sık görülen dermatolojik hastalıklar hakkındaki bilgi düzeylerinin ölçülmesi
dc.title.alternative Measuring the level of knowledge about common dermatological diseases of full-time family medicine specialist students in turkey
dc.type specialtyThesis
dc.contributor.department Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı
dc.identifier.endpage 99


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account