Amaç: Bu çalışmanın amacı; Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde dijital bağımlılık düzeyi ve uyku kalitesi arasındaki ilişkisini farklı değişkenler açısından incelenmesi olarak belirlenmiştir.
Gereç ve Yöntem: Çalışma kesitsel tipte araştırma olup Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde 2020-2021 döneminde eğitim gören toplam 1074 kişiye ulaşılarak yapılmıştır. Veri toplama araçları olarak; katılımcıların demografik ve genel bilgilerin sorgulandığı kısa anket formu, Dijital Bağımlılık Ölçeği(DBÖ), Pittsburgh Uyku Kalite İndeksi(PUKİ) ve İnternet Bağımlılığı Ölçeği(İBÖ) online anket yöntemiyle uygulandı. Çalışma onamı anket metninin önünde yer alan yazılı onam ile alındı. Araştırmadan elde edilen verilerin değerlendirmesinde Statistical Package for the Social Sciences 20.0 paket programı kullanıldı. Pearson ki kare, Mann Whitney-U, One sample T-Test ve Spearman istatistiksel testleri kullanıldı. İstatistiksel anlamlılık p<0,05 olarak değerlendirildi.
Bulgular: Çalışmaya yaşları 17 ila 33 arası, 628’i kadın 446’sı erkek toplam 1074 tıp fakültesi öğrencisi katılmış olup, genel yaş ortalaması 21,23±2,16’dır. Çalışmaya katılan öğrencilerin %20,6’sı 1. sınıf, %19,6’sı 2. sınıf, %17,8’i 3. sınıf, %13,7’si 4. sınıf, %12,7’si 5. sınıf, %15,6’sı 6. sınıf öğrencisiydi. Öğrencilerin %22,1’i sigara ve %12,2’si alkol kullanmaktadır. Öğrencilerin en çok kullandığı dijital araç %81,6 sıklıkla cep telefonudur. Dijital araçları en sık kullanım amaçları ise %30,3 sıklıkla eğitim ve/veya araştırma amaçlı bulundu. Öğrencilerin %55’inin günlük ortalama internet kullanma süresi 5 saat ve üzeri olduğu saptandı. Öğrencilerin %67,8’inin uyku kalitesi kötü bulunmuştur. Katılımcıların DB ölçeği ortalama puanı 52,75±13,79; İB ölçeği ortalama puanı 35,27±18,75 ve PUKİ puan ortalaması 5,91±2,61 olarak bulunmuştur. İnternet bağımlılığı olan öğrencilerin %77,3’ünün uyku kalitesi kötü bulundu. Dijital bağımlılık ölçeğindeki toplam puanı; kötü uyku kalitesine sahip kişlerde iyi uyku kalitesine sahip kişilere oranla anlamlı olarak daha yüksek saptandı.
Sonuç: Çalışmamızda her 3 tıp fakültesi öğrencisinden 2’sinin kötü uyku kalitesine sahip olduğunun saptanması ve bu oranın dijital bağımlılılıkla ilişkisi olması nedeniyle teknolojik cihazların etkili ve sınırlı kullanım davranışı kazanmak için öğrencilerin
özdenetim sağlamaları gereklidir. Dijital bağımlılık ve uyku kalitesi konusunda öğrencilerin farkındalıklarının artırılmasına yönelik çalışmalar yapılması gerekmektedir.
Objective: The aim of this study; It was determined as the examination of the relationship between the level of digital addiction and sleep quality in Kocaeli University Faculty of Medicine students in terms of different variables.
Materials and Methods: The study is a cross-sectional study and was conducted by reaching a total of 1074 people studying at Kocaeli University Faculty of Medicine in the period of 2020-2021. As data collection tools; a short questionnaire form, in which the demographic and general information of the participants were questioned, Digital Addiction Scale, Pittsburgh Sleep Quality Index (PUKI) and Internet Addiction Scale were applied by online questionnaire method. Consent to the study was obtained with the written consent placed in front of the questionnaire text. Statistical Package for the Social Sciences 20.0 package program was used to evaluate the data obtained from the study. Pearson chi-square, Mann Whitney-U, One sample T-Test and Spearman statistical tests were used. Statistical significance was evaluated as p<0.05.
Results: A total of 1074 medical faculty students aged between 17 and 33, 628 female and 446 male, participated in the study, and the mean age was 21.23±2.16. 20.6% of the students who participated in the study were 1st grade, 19.6% 2nd grade, 17.8% 3rd grade, 13.7% 4th grade, 12.7% 5 th grade, 15.6% were 6th grade students. 22.1% of the students use cigarettes and 12.2% use alcohol. The most used digital tool by students is mobile phone with 81.6% frequency. The most common use of digital tools was 30.3% for education and/or research. It was determined that 55% of the students had an average daily internet usage time of 5 hours or more. The sleep quality of 67.8% of the students was found to be poor. The participants' digital addiction scale mean score was 52.75±13.79; the mean internet addiction scale score was 35.27±18.75 and the mean PUKI score was 5.91±2.61. The sleep quality of 77.3% of the students with internet addiction was found to be poor. The total score on the digital addiction scale; it was found to be significantly higher in people with poor sleep quality than in people with good sleep quality.
Conclusion: In our study, it was determined that 2 out of every 3 medical school students had poor sleep quality and this ratio was associated with digital addiction, so students should provide self-control in order to gain effective and limited use of technological
devices. It is necessary to carry out studies to increase the awareness of students about digital addiction and sleep quality.