dc.description |
Kitabımı ikinci baskıya vermek üzere olduğum bu günlerde; aslında birinci baskıyı genişletmek ve düzeltmek üzere çalışmaya başladığım andan itibaren bilgilerime yenilerinin katıldığının farkına vardım. Her firsatta ifade etmeye çaliştiğim gibi; yöneylem araştırması sürecindeki temel adımlar, insan yaşamında da tekrarlanıp duran bir mantıksal süreçtir. Yaşayarak öğrendiklerimizden yola çıkarak, yeni kararlarımızı vermeye çalışır ve içinde bulunduğumuz koşullarda en iyi sonucu hedefleriz. Bu noktada; geçmişteki hatalar veritabanımızda yerini alıp, değişimin gelişme özelliğinde olmasını olanaklı kılmaktadır.
Kitabımın bu baskısında, içerik oldukça geliştirilmiştir. Birinci baskıda dört bölüm olarak ele alınmış olan doğrusal modeller ve çözüm yöntemleri, bu baskıda sekiz bölüm halinde incelenmiş ve her bölümün sonunda yer verilen problemlerle zenginleştirilmiştir. İkinci bölümde; doğrusal modelleri karakterize eden belli başlı örnek yapılar ele alınmıştır. Üçüncü bölüm, grafik çözüm yöntemini ve özellikle duyarlılık analizinin ayrıntılarını kapsamaktadır. Dördüncü bölümde simpleks yöntem; beşinci bölümde ise hem grafik hem de simpleks yöntemde karşılaşılan zorluklar yer almaktadır. Altıncı bölümdeki dualite ile ilk beş bölümü tamamlayan bir yapılanma söz konusudur. Bölüm yedi ve bölüm sekiz ise doğrusal olan ancak farklı çözüm yöntemleri gerektiren ulaşım ve atama problemlerine ayrılmıştır.
Bilgisayar teknolojisinin hem donanım hem yazılım olarak aklın sınırlarını zorlayan gelişmeler içinde olduğu bu günlerde; kitabımda yer verdiğim her yöntemin hızla ve tartışılmaz doğrulukta çözümlerini gerçekleştiren yazılımlar da mevcuttur. QM, QSB, LINDO, LINGO, TORA, EXCEL SOLVER ve WINQSB; bu yazılımlar arasında sayılabilir. Bunlardan bazıları DOS, bazıları WINDOWS ortamında çalışan farklı kapasite ve olanaklara sahip programlardır. Kitabımın temel hedefi ise, öğrencilerime veya diğer okuyuculara mantıksal çözüm sürecini gelişimi ve yorumlanması hakkında bilgi vererek analitik düşünce yeteneklerini geliştirmektir. Son olarak; bilgi birikimini belli bir disiplin içinde kitaba aktarmanın çok kolay olmadığını, özellikle yazılması esnasında büyük emek gerektirdiğini belirtmek isterim.
Asistanlarım Ümit TERZİ ve Ömer UNER kitabın yazımı aşamasında en az benim kadar heyecan duyarak çalıştılar. Her ikisine sonsuz teşekkürler. Ayrıca kapak tasarımını yapan 4. sınıf öğrencim Mustafa KURTAY'a da teşekkür ederim.
Öğrencilerim için yararlı olması dileğiyle; kitabımın ikinci baskısını görüş ve eleştirilerinize sunarım. |
|