Öğretmenlerin okul amaçlarında öngörülen davranışları öğrencilere kazandırma derecesi; bilgi ve becerisine, sağlanan kaynaklara, öğrencinin niteliğine ve öğrenme ortamına bağlıdır. Ancak bütün bunlar öğrenmeye uygun özellikleri içerse bile öğretmenin öğretme amacı ile öğretmenlik mesleği konusundaki anlayışı, okul amacını gerçekleştirme derecesini etkileyebilir. Bireyler kendi kişisel çıkarlarını ve siyasal amaçlarını gerçekleştirmek için bazen gerçek amaçlarını başka mantığa bürümekte ve gizlemektedirler. Zaman zaman ülkemizin temel değerleri adına (din, Atatürk, milliyetçilik, laiklik) öylesine davranışlar gösterilmiştir ve hâlâ gösterilmektedir ki bazen gerçek unutulup gitmektedir. Hatta hangisinin gerçek olduğu konusunda kuşku duyulur hâle gelmektedir. Kimi zaman bu davranış biçimleri, kişisel çıkarları gerçekleştirmenin ve güç elde etmenin aracı olarak kullanılmaktadır. Öğretmenlik mesleği, gerek mesleğin yapısı gerekse öğretme işinin gerçekleştirildiği sınıf ortamının yapısı gereği, değer yoğunluklu ve denetimi güç bir özelliğe sahiptir. Bu durum bazen öğretmenin kendisi için önem taşıyan ve okulun amaçları ile ters düşebilen amaçları ön plana çıkartmasına da ortam yaratabilmektedir. Bu amaç ve değerlerin odağı, okul içindeki çalışma grubu, öğrenci, öğretim işleri, okul yönetimi gibi paydaş ögeler olduğu gibi, okul dışındaki başvuru grupları da olabilir. Öğretmenin okula adanma öğretmenlik görevini sürdürme kaynağı dayanakları, okulun amacını gerçekleşme derecesini etkileyebilmektedir. Bu kitap on sekiz bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde Toplumsal Sistem ve Örgütsel Davranış", ikinci bölümde "Örgütsel Adanmışlık Kavramı ve Tanımı", üçüncü bölümde "Örgütsel Adanmışlığın Öncelleri ve Çıktıları", dördüncü bölümde "Kontrol Yönelimi", beşinci bölümde "Öğretmen Yeterlik Duygusu", altıncı bölümde "Okulun Örgütsel Sağlığı", yedinci bölümde "Örgütsel İklim", sekizinci bölümde "Okul Kültürü", dokuzuncu bölümde "Örgütsel Adalet", onuncu bölümde "Öğretmenlerin Örgütsel Adanmışlığı", on birinci bölümde "Karara Katılma", on ikinci bölümde "Örgütsel Tükenmişlik", on üçüncü bölümde "Çok Boyutlu Örgütsel Adanmışlık", on dördüncü bölümde "Okul Dışı Değerlere Adanma", on beşinci bölümde "Yükseköğretimde Örgütsel Adanma", on altıncı bölümde "Örgütsel Destek Algısı", on yedinci bölümde "Eğitimde Hesap Verebilirlik", on sekizinci bölümde "Eği tim Örgütlerinde Öğretmenlerin Örgütsel Adanmışlığı Araştırması" konuları yer almaktadır. Bu kitabın eksiksiz olduğunu ileri sürmek olanaklı değildir. Kitabın olası eksikliklerinin giderilmesine eleştirileri ile katkıda bulunabilecek öğretim elemanı, öğretmen ve öğrencilere şimdiden teşekkür ederim.
Genişletilmiş 2. baskı