AMAÇ: Bu çalışmanın amacı; Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem 1 öğrencilerinin
üniversiteye uyumları, anksiyete düzeyleri ve aleksitimik özellikleri arasındaki ilişkiyi
incelemektir.
GEREÇ VE YÖNTEM: Tasarım tipi kesitsel-analitik olan araştırmanın evreni, çalışmanın
yapıldığı 2019-2020 eğitim öğretim yılında Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde
okumakta olan Dönem 1 öğrencilerinden oluşmaktadır. Çalışmanın ilk aşamasına 228
öğrenci, 2. aşamasına 134 öğrenci katılmıştır. Veri toplama araçları olarak; katılımcıların
demografik ve sosyoekonomik özellikleri, üniversite hakkındaki düşünceleri ve
karşılaştıkları sorunların sorgulandığı kısa anket formu, Üniversiteye Uyum Ölçeği, Beck
Anksiyete Ölçeği ve Toronto Aleksitimi Ölçeği yüz yüze anket yöntemiyle ilk aşaması güz
dönemi, 2. aşaması bahar döneminde uygulandı. Çalışma onamı anket metninin önünde yer
alan yazılı onam ile alındı. İstatistiksel değerlendirme IBM SPSS 20.0 (IBM Corp., Armonk,
NY, USA) paket programı ile yapıldı. İki yönlü hipotezlerin testinde p<0.05 istatistiksel
önemlilik için yeterli kabul edildi.
BULGULAR: Çalışmamıza güz döneminde 17 ile 21 yaş arası, 118’i (%51,8) kadın, 110’u
(%48,2) erkek olmak üzere toplam 228 öğrenci, bahar döneminde ise 17 ile 22 yaş arası 69’u
(%51,5) kadın, 65’i (%48,5) erkek olmak üzere toplam 134 öğrenci katılmıştır. Güz
döneminde öğrencilerin ortalama yaşı 18,34±0,72, bahar döneminde ise 18,63±0,78 olarak
saptanmıştır. Her iki dönemde ise genel yaş ortalaması 18,45±0,75’tir. Güz döneminde
öğrencilerin 174’ü (%76,3), bahar döneminde ise 106’sı (%79,1) yurtta kalmaktadır. Güz
döneminde öğrencilere uygulanan üniversiteye uyum ölçeğinde alınan puanların medyanı
212 (min:73-max:315), bahar döneminde ise medyanı 209,50 (min:57-max:315) olarak
bulunmuştur. Güz döneminde öğrencilerin % 32’si bahar döneminde ise %23,1’i üniversite
yaşamına uyum sağlamakta güçlük çektiğini belirtmektedir. Bu öğrencilerin %19,2’sinde
orta düzeyde, %23,3’ünde şiddetli düzeyde anksiyete saptanmıştır. TAS-20 ölçeğinden
alınan puanlara göre 40 öğrencide (%17,5) aleksitimi mevcuttur. Cinsiyete göre aleksitimi
skorları arasında anlamlı fark yoktur.
SONUÇ: Bu çalışma üniversite birinci sınıf öğrencilerinin yaklaşık üçte birinin üniversite
yaşamına uyum sağlamakta güçlük çektiğini, öğrencilerin yaklaşık dörtte birinin orta şiddetli
ve şiddetli düzeyde anksiyetesi olduğunu göstermektedir. Uyum problemleri öğrencilerin
5
kaygılarını arttırıp üniversite yaşamını daha da zorlaştırmaktadır. Öğrencilerin aleksitimik
özellikleri de uyumu etkileyen faktörlerden biridir. Öğrencilerin uyumunu arttırmak için
yaşadıkları temel sorunların belirlenip bunlara yönelik önleyici ve düzenleyici tedbirlerin
geliştirilmesi gerekmektedir. Öğrencilerin rehberlik hizmetlerinden daha etkin biçimde
yararlanmaları sağlanmalıdır.
AIM: The aim of this study is; to examine the relationship between university adjustment,
anxiety levels and alexithymic characteristics of Kocaeli University Faculty of Medicine
Term 1 Students.
MATERIALS AND METHODS: The universe of the research, whose design type is crosssectional-
analytical, consists of Term 1 students studying at Kocaeli University Faculty of
Medicine in the 2019-2020 academic year. 228 students participated in the first stage of the
study and 134 students participated in the second stage. As data collection tools; The short
questionnaire form, in which the demographic and socioeconomic characteristics of the
participants, their thoughts about the university and the problems they encounter were
questioned, the University Adjustment Scale, Beck Anxiety Inventory and Toronto
Alexithymia Scale were administered face-to-face survey method in the first phase in the
fall semester and the second phase in the spring term. Study consent was obtained with the
written consent given in front of the text of the questionnaire. Statistical Package for the
Social Sciences 20 package program was used to evaluate the data obtained from the study.
In the testing of two-sided hypothesis, p<0,05 was considered sufficient for statistical
significance.
RESULTS: Our study included a total of 228 students, 118(51,8%) were female and
110(48,2%) were male between the ages of 17 and 21 in the fall semester, and a total of 134
students, 69(51,5%) were female and 65(48,5%) were male between the ages of 17 and 22
in the spring semester. The mean age of the students in the fall term was 18,34±0,72 and
18,63±0,78 in the spring term. In both periods, the mean age was 18,45±0,75. In the fall
semester 174(76,3%) students stay in the dormitory and 106(79,1%) students in the spring
semester. The medyan of the scores obtained in the university adjustment scale applied to
the students in the fall semester was 212(min:73-max:315), and the medyan was
209,50(min:57-max:315) in the spring semester. 32% of the students in the fall semester and
23,1% in the spring semester state that they have difficulty in adapting to university life.
Moderate anxiety was found in 19,2% of these students, and severe anxiety in 23,3%.
According to the scores obtained from the TAS-20 scale, 40(17,5%) students have
alexithymia. There is no significant difference between alexithymia scores according to
gender.
7
CONCLUSION: This study shows that approximately one-third of university freshmen
have difficulty in adapting to university life, and approximately one-fourth of students have
moderate to severe anxiety. Adaptation problems increase students’ anxiety and make
university life more difficult. The alexithymic characteristics of students are also one of the
factors affecting adjustment. In order to increase the adaptation of students, it is necessary
to determine the main problems they experience and to develop preventive and regulatory
measures for them. It should be ensured that students benefit from guidance services more
effectively.